The trade council i spanien
hvad kan vi gøre for din virksomhed
- Public affairs: Stakeholder management, skabe adgang til relevante beslutningstagere og yde støtte i forbindelse med markedsadgang
- Market intelligence: Monitorering af forretningsmuligheder, konkurrentanalyser, trend spotting...
- Kortlægning af politiske og økonomiske processer, lovgivning og markedsbarrierer. Briefinger om den politiske og økonomiske situation i Spanien
- Partneridentificering, herunder identificering af distributører, agenter, slutkunder, joint ventures...
- Tilrettelægning af marketing events og promotion for danske eksportvirksomheder på ambassaderne, i ambassadørresidenserne eller andre steder
- Organisering af besøgsprogrammer, seminarer, møder og road shows for kunder og beslutningstagere
- Hjælp til etablering af virksomheder: market intelligence, incubator, netværk, praktisk assistance
FORRETNINGSKULTUR
Personlig kontakt
Personlig kontakt påskønnes i det spanske forretningsliv, og netværk er derfor af stor betydning, ligesom pleje af kontakter er væsentligt for at styrke de professionelle relationer. Man yder gensidigt hinanden tjenester, hvilket i høj grad styrker netværket af forretningsvenner, hvor man selvsagt selv skal yde for at kunne nyde. I spansk forretningskultur kan tingene tage tid, og tidsplaner kan være svære at overholde, mens forhandlinger ofte trækker ud.
Desuden sættes der pris på lange frokoster og middage, hvor netværket af forretningsvenner plejes. En central faktor i forbindelse med imødekommelsen af behovet for den personlige kontakt er brugen af telefonen i stedet for e-mails. Spanierne foretrækker et personligt opkald eller møde frem for en e-mailkorrespondance, som sjældent resulterer i det store udbytte.
Omgangstone
Spanske virksomheder er blevet meget mere åbne over for nye impulser og er blevet mere orienterede mod udenrigshandel. Mange spanske virksomheder har dog stadig en overvejende patriarkalsk ledelsesform, og der anvendes derfor i højere grad en formel omgangstone, end det opleves i Danmark.
Brugen af høflig tiltale er gængs i Spanien, ligesom der lægges langt mere vægt på korrekt påklædning, end tilfældet fx. er i Danmark, ligesom korrekt og formel optræden anses som en selvfølge. Det er ikke uvæsentligt, at disse forhold respekteres af den danske gæst.
Spansk mentalitet er dog ikke et entydigt begreb. Denne kan afhænge af lokaliteten. I den nordlige del af Spanien vil man opleve flere lighedspunkter med Centraleuropa end med fx Sydspanien. Vil man invitere på frokost, er det tidligste starttidspunkt kl. 13.00, og mere normalt vil være kl. 14.00. Middag finder tidligst sted kl. 20.30, men kl. 21.00 eller 22.00 foretrækkes.
Kontor- og åbningstider
Spanske arbejdstider er noget anderledes end de danske. Normalt forløber arbejdsdagen fra kl. 9-10 til kl. 13-14. Herefter holdes frokost til kl. 16-16.30, hvorefter der arbejdes frem til kl. 19-19.30. I frokostperioden er stort set alle virksomheder og offentlige institutioner lukkede. Pr. 1. januar 2006 trådte imidlertid en lov i kraft, som giver offentlige ansatte mulighed for at få tidligere fri ved at holde en kortere frokostpause. Det betyder, at mange offentlige kontorer, der tidligere var åbne til 19.00 eller 20.00, nu lukker kl. 18.00. Banker og nogle offentlige kontorer lukker kl. 14.
Butikker har normal åbningstid fra kl. 10-14 og igen kl. 17-20. Stormagasiner og supermarkeder har åbent hele dagen fra kl. 10-22. I august måned skal man være opmærksom på, at store dele af Spanien holder lukket, og mange spaniere holder sommerferie i hele august.
RAMMEBETINGELSER OG BARRIERER
Told og afgifter
Via EU-kommissionens hjemmeside nedenfor kan du læse mere om told- og skatteregler inden for EU. Leder du efter skatteregler inden for et bestemt område i et bestemt land, kan du under "Taxation" finde "General Information" og derefter trykke på "Taxes in Europe Database", hvor du kan søge efter nøgleord og land(e). Under punktet "Links" på forsiden kan du finde links til lokale hjemmesider om skatte- og momsforhold inddelt efter land.
Patent, varemærker og rettigheder
I Danmark er det Patent- og Varemærkestyrelsen, der behandler varemærke-ansøgninger. Der er visse krav, der skal opfyldes, for at du kan få registreret dit navn eller logo som varemærke. De kan også hjælpe med at beskytte dit varemærke i lande udenfor Danmark. Reglerne er generelt ens, dog er der enkelte områder, hvor man kan støde på mindre afvigelser.
Handelsbarrierer
Vil du vide mere om, hvilke handelsbarrierer, du kan risikere at møde og hvordan du kan håndtere og fjerne dem, så se mere på linket nedenfor.
The Trade Council tilbyder eksportteknisk rådgivning
The Trade Council hjælper og vejleder danske virksomheder, der ønsker at være opdateret om de primære markedsadgangsforhold på eksisterende eller potentielle eksportmarkeder. Læs mere på linket nedenfor om, hvilke specifikke områder The Trade Council kan tilbyde rådgivning indenfor.
Markeds- og sektorrapporter, tal og analyser fra The Trade Council
Her får du adgang til alle The Trade Councils publikationer på tværs af markeder og sektorer. Ydermere kan du få indblik i The Trade Councils cheføkonoms analyse af den globale økonomiske udvikling og betydningen for dansk eksport. Vil du løbende holde dig opdateret, kan du også læse vores magasiner og tilmelde dig en række nyhedsbreve.